Co jest przyczyną wady zgryzu?

Wady zgryzu to nieprawidłowe ułożenie zębów w szczęce i żuchwie, co może prowadzić do trudności w żuciu, a nawet mówieniu. Przyczyny powstawania tych problemów mogą być różne. W przypadku wykrycia wad zgryzu warto udać się do sprawdzonego ortodonty, który dobierze odpowiednie metody leczenia. Sprawdź, jakie są główne przyczyny wad zgryzu.

Co może wpływać na pojawianie się wad zgryzu?

Jedną z najczęstszych przyczyn wad zgryzu są czynniki genetyczne. Cechy fizyczne, takie jak rozmiar szczęki, kształt żuchwy czy sposób rozmieszczenia zębów są dziedziczone po rodzicach. Jeśli jedno z rodziców ma wadę zgryzu, to istnieje większe ryzyko, że dziecko również ją odziedziczy. Inną przyczyną wad zgryzu, jest nieprawidłowy rozwój żuchwy w okresie dzieciństwa, który najczęściej występuje w przypadku długotrwałego używania smoczka przez dziecko. Kolejnymi przyczynami wad zgryzu mogą być: niewłaściwa dieta, urazy mechaniczne, nieprawidłowy wzrost zębów. Nieleczona wada zgryzu może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia jamy ustnej. Dlatego ważne jest, aby regularnie odwiedzać ortodontę i w razie potrzeby wdrożyć odpowiednie leczenie.

Jak wygląda leczenie wad zgryzu?

Jednym z najpopularniejszych sposobów leczenia wad zgryzu jest aparat ortodontyczny. Aparaty te służą do stopniowego przesuwania zębów i ustawiania ich w odpowiedniej pozycji. Jest to możliwe za sprawą nacisku, jaki aparat wywiera na konkretne partie zębów, doprowadzając do zmiany ich pozycji. Aparaty ortodontyczne można podzielić na stałe i ruchome. Warto jednak pamiętać o tym, że podczas wyboru aparatu należy wziąć pod uwagę czynniki, takie jak wiek pacjenta, stan uzębienia oraz wada zgryzu. Następnie ortodonta opracowuje indywidualny plan leczenia i pozostaje w stałym kontakcie z pacjentem.

Co jest przyczyną wady zgryzu?